Skåne-träffar

I usually write posts in English with a Swedish summary, for this post it will be the opposite. I am trying to reach out to sewers in my local area and hoping to form some sort sewing network for meet-ups. So, I figured I’d be better off writing in Swedish than in English.

Ni har fattat det, jag älskar att sy. Jag sitter på min kammare, klipper, nålar, syr och planerar. Att sy är för mig en ensamsyssla. Jag har varit på en syträff och jag har sett att det finns Sy-lan i Malmö, vilka alltid har krockat med andra planer. Men när jag tänker efter tror jag inte att jag skulle vilja sy en hel helg, risken för misstag hade känts alldeles för hög.

Det jag vill göra är att umgås med andra som gillar att sy kläder, gotta ner mig i sömnadsdetaljer, diskutera mönster och tyger med andra likasinnade – i verkligheten. Prata sömnad och göra utflykter som våra familjemedlemmar inte vill följa med på. Åka på en tyghandlingsresa (jag har aldrig varit varken i Köpenhamn eller på Gittes för att handla tyg), besöka någon klädes- eller sömnadsrelaterad utställning (denna med drottning Margrethes kläder hade varit underbar, men svår att få med resten av min familj till, men det kan finnas spännande utställningar närmre) eller bara träffas och diskutera vilka kläder vi har på oss, vilka mönster vi vill sy, byta tyger, mönster, idéer.

Det kanske redan finns grupper som gör dessa saker som kan tänka sig nya personer (dvs. jag). Vuxna Sytokar och Sytokiga Skåningar är fulla med trevligt folk och bra inspiration, men det är svårt att lära känna någon via nätet och jag skulle gärna träffa personer i verkligheten som delar mitt stora intresse och träffas emellanåt; jag lägger hellre en dag oftare än en helg mer sällan.

Är detta något som intresserar dig? Du kanske sitter ensam på din kammare eller redan har ett gäng att prata sömnad med och kan tänka dig att utöka det. Lämna en kommentar om du tycker att det vore roligt att träffas och grotta ner dig i sömnadsdetaljer.

 

14 thoughts on “Skåne-träffar

  1. Jag vill! jag har ju tänkt på detta längre, men aldrig riktigt orkat/listat ut hur det skulle gå till🙂 vi mailade ju också om det för jätte, jätte längre sedan… men på riktigt, jag är med! jag är med i en stickklubb och har längre tänkt hur roligt det hade varit med något liknande men där vi pratar sömnad! samlas på ett kafé eller bar med lite handstickning och bara prata tyg och mönster, det låter underbart! utflykter också!!

  2. Jag med!!! Later som en superide. Har verkligen noll koll pa svenska tygaffarer sa hade varit kul. Och att traffa lite like-minded folk med🙂

  3. Hejsan! Det hade varit jättekul jag har ingen i min vänkrets eller familj som delar min passion för att sy och pyssla. Jag bor i Borrby i Skåne
    MVG
    Kerstin

  4. Tycker det låter jättekul! Men Skåne är stort. Var finns du? Jag finns i södra Småland så om det ska bli verklighet för min del så beror det på var i Skåne det blir.

  5. Verkar superkul. Jag hänger gärna på. Har varit på ett sy-Lan i Malmö, men tycker det är lite väl mycket att boka upp en hel helg. Hellre en dag lite oftare passar mig nog bättre.

  6. Låter superkul. Jag hänger gärna på. Har varit på ett sy-lan i Malmö. Men tycker det är lite mycket att boka upp hela helgen.

  7. Hej, jag hade gärna hängt på 😊 har dock inte sytt så länge men intresserad är jag Var bor ni andra i Skåne? Själv bor jag i Lund.

  8. Hade varit kul byta erfarenheter , lösa problem , träffas och sy ihop
    Handla tyger , gå på sy-mässa ihop med nån annan ibland. Jag bor i Ekeby i Skåne.

Leave a Reply

