Skåne-träffar II

Another post about a meet-up in my area. Regular posting will soon resume (I have a he number of posts in my queue waiting for pictures).

Oj, vilken respons! Det är uppenbarligen inte bara jag som vill träffa likasinnade. Jag blev helt överväldigad av gensvaret och började tänka ”vad har jag gett mig in på?” innan jag stängde av mobilen en stund för att komma bort från alla notifikationer som plingade. Som sagt, denna respons väntade jag mig inte och nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Men det löser sig!

Först vill jag göra några förtydligande:

Jag fick en del inbjudningar till syträffar, där man träffas och syr. Jag tackar för dessa men det är inte riktigt vad jag är ute efter här. Det jag vill är ett på ett avslappnat sätt träffa andra som syr, diskutera mönster, tyger, shoppa, hitta inspiration, lära känna nya människor. Att sy för mig är en ensamsyssla, jag har varit på syträff, men det var inte riktigt för mig.

Det jag tänker mig är mer som Wellington Sewing Bloggers Network, som träffas regelbundet för att prata mönster, göra utflykter, byta tyg, mönster och sybehör med varandra. Ibland syr alla på ett tema och så diskuteras givetvis vad alla har på sig eller jobbar med där hemma. Det sätts en regelbundenhet i träffarna (en gång per månad, eller mer sällan) och så kan man komma när man har möjlighet. Jag har dessutom mailat med en av bloggarna bakom nätverket och fått lite tips och idéer samt lite nya infallsvinklar.

De som skrev att de var intresserade bor på rätt skilda delar i Skåne, en del, likt mig, i Malmö/Lund-trakten, några i nordvästra Skåne och några i nordöstra (och en från Köpenhamn). Om ni inte vill fara över hela Skåne kan egna lokala träffar kanske vara något, intresset finns!

Mitt förslag framöver är: Jag föreslår att de som kan och vill träffas lördagen den 29:e augusti i Malmö klockan 12. En träff för att lära känna varandra och gemensamt komma fram till något upplägg för framtiden. Jag tänker mig att träffas vid Triangelns tågstation (norra), hålla tummarna för fint väder och ha en picknick i en närliggande park, man tar själv med sig vad man vill äta. Vi lär känna varandra och delar idéer om upplägg och framtida träffar. Efter kan vi ta en promenad och eventuellt fylla på våra tygförråd på A-tyghus i närheten (de stänger 15.00).

Kom gärna med idéer och tankar! Ha gärna på dig något hemmasytt, håll tummarna för fint väder och jag hoppas att jag inte står där själv den 29:e.

 

För er som är intresserade av syträffar, dvs. träffas och sy, är de jag känner till Löddeköpinge Syträffar och Sy-lan Malmö. Det finns även ett Sy-lan i Immeln som brukar dyka upp i Sytokiga Skåningar (alla tre är slutna grupper). Sen finns det kanske andra också.

(Får jag erkänna att jag trots allt är lite nervös när jag trycker “publicera”?) 

14 thoughts on “Skåne-träffar II

  1. I had to use Google translate but I hope your meetup on 29th is successful! I’m hoping for a sewing meetup in my area but I may have to go to London to meet fellow stitchers!

  2. Så kul! Jag kommer gärna. Är det skyltat vad som är norra Triangeln när man kommer med tåg från Lund? Är inte bekant med Triangelns tågstation🙂

  3. Jag vill jättegärna vara med. Men tyvärr är jag i Tyskland den 29;e. Hör gärna av dig om det blir någon träff.

Leave a Reply

